سروريات


يا ويل شعري ( سعيد سرور)           
     
تترى  أحادثنا  بين      المراتع
       في كل    مقهى و  دوار وشارع     
قد طال بغي الطغاة  في دورنا
وفي القلوب    ظلام        الفظائع
حتى إذا الليل       بانت نجومه
                                                 نعدو لعد  النجوم    في المواقع
 يا ويل شعري لنا  قفز الأرانب
إن رن في سمعنا نق الضفادع
يا أي هذا الّذي أقسمت أن تمت
في أرضك لا دموع    في المدامع
قد رمت نصرا فداوم بالتي سقت
أعدائك نار     جمر في المضاجع
يا شعبنا   أنت حر فانتصر  ولا
تنسى شهيدا أبى    جهل التوابع
كانت بلادي    دوما أرض عزة
                                                           أرض السلام  ودحرا    للمطامع

2 التعليقات

  1. روعـــــــــــــــــــــــــــــــه عمنا تسلم أناملك وقلمك من كل شر

  2. Afw
    +
    خايف الصبح الاقى
    انا مش انا
    وكمان فى الشارع بنادى
    انا اللمبى وانا انسان مش عادى
    خايف أصحى الاقى
    ان اخويه ويا اختى اتجوزا
    والعيال فى البيت تكاكى
    خايف لبكره ييجى ما نلاقيش
    تراب بلادى
    ولا نيل
    وتاريخ أجدادى
    خايف يا دنيا ما بقاش انا مصرى
    ولا امى كمان ولا ابنى ولا أحفادى
    بس ما يهمش طنش
    أهم القول انك ما تكدبش
    وما تعبش
    وما تشوفش كل حاجه على هواك
    لو التاريخ ينساك
    وأبوك بروحه فداك
    تبقى بلاش تكدب
    بلاش تنافق
    بلاش من تانى تبنى حيطان جنه فى خيالك
    ولاّ فى بالك
    والحاجه التانيه ماتصحش
    ++++++++++

علق على الموضوع